Sala Doświadczania Świata w SOSW nr 3
We wrześniu 2008 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym nr 3 w Bydgoszczy udostępniono dla uczniów szkoły, nauczania indywidualnego oraz wychowanków internatu nową salę terapeutyczną - Salę Doświadczania Świata.
http://arch.sosw3.bydgoszcz.pl/sala-doswiadczania-swiata#sigFreeId755ac494bc
Terapia SNOEZELEN jest holenderskim rozwiązaniem dla terapii polisensorycznej. Wywodzi się z pojęć: węszyć, obwąchiwać, drzemać, gapić się.
W terapii SNOEZELEN należy akceptować dziecko takim, jakim jest i nawet najprostsze możliwości zajmowania się czymś uznać za wartościowe i pozwalające mu inaczej żyć. W czasie terapii wytwarzamy właściwą atmosferę i przestrzegamy następujących zasad: nie stawiamy wymagań, nie wydajemy poleceń, zostawiamy dziecku możliwość wyboru.
Sala Doświadczania Świata ma nawiązywać do środowiska życia prenatalnego, stąd przebywanie w niej ma spełniać funkcje odprężające, a zarazem dostarczające wielu ważnych wrażeń za pomocą dotyku, dźwięku, koloru i światła. SNOEZELEN oddziałuje korzystnie na poznawcze, zmysłowe i fizyczne niepełnosprawności i umożliwia odprężenie lub stymulację. Pozwala na chłonięcie, badanie i kontrolowanie szerokiego zakresu bodźców zmysłowych w przystępnym otoczeniu. Zwiększa poczucie zaufania i odprężenie, dając możliwość cieszenia się doznaniami zmysłowymi. W bezpiecznym, wygodnym otoczeniu podstawowe zmysły są pobudzane muzyką, efektami świetlnymi i łagodnymi wibracjami. Pozytywne działania przenoszą się na inne sytuacje a w konsekwencji stymulacja i interakcja prowadzą do poprawy komunikacji.
Główny cel terapii:
- praca nad aktywacją percepcji
Szczegółowe cele terapii:
- oswojenie z różnymi bodźcami,
- likwidowanie zaburzeń sensorycznych,
- osiąganie stanu relaksacji,
- lepsze rozumienie otoczenia,
- motywowanie do samodzielnego podejmowania decyzji,
- pobudzanie aktywności,
- rozwijanie spostrzegawczości, uwagi, pamięci sensorycznej,
- nabieranie świadomości istnienia,
- poprawia orientację w schemacie ciała oraz w przestrzeni,
- zwiększa chęć do nawiązywania kontaktu,
- wywołuje zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa, ułatwia pokonywanie lęku.
Uczestnicy: uczniowie Nauczania Indywidualnego, wychowankowie internatu, uczniowie SOSW 3
Termin zajęć: wg ustalonego harmonogramu, po ustaleniu terminu z osobą prowadzącą.
W roku szkolnym 2017/2018 opiekę nad SALĄ DOŚWIADCZANIA ŚWIATA sprawują: Mirosława Górska i Dorota Kurkiewicz.
Wyposażenie Sali Doświadczania Świata:
- Projektor przestrzenny - wyświetla poruszający się obraz na ścianie lub suficie o szerokości do 1,5 m. Jest to urządzenie służące do wyświetlania obrazów lub efektów świetlnych na ścianie, poszczególnych elementach sali, a nawet na dziecku. Tarcze mają charakter uspokajający lub pobudzający. Rozwijają koncentrację wzroku, spostrzegawczość, pobudzają pamięć wzrokową. Gra świateł na ścianie czy suficie daje poczucie odprężenia, jak też rozbudza ciekawość i co za tym idzie, zachęca do działania.
- Kolumna bulgocząca - to rura akrylowa wypełniona wodą, w której widać wędrujące do góry pęcherzyki powietrza zmieniające się w kolorowym świetle. Dotykając kolumnę odczuwa się wibrację i drgania. Panel sterujący zaś pozwala wpłynąć na kolor podświetlenia bąbelków powietrza. Kostka interaktywna współdziała z kolumną, odpowiednio skierowana powoduje zmianę koloru podświetlenia wody w kolumnie bulgoczącej.
- Wiązka światłowodów - warkocz przewodów światłowodowych zmieniających barwę po podłączeniu generatora do prądu. Zmieniające się kolory stymulują uwagę dziecka i wprowadzają tajemniczy nastrój.
- Kula lustrzana + reflektor z tarczą kolorów - odpowiednio podświetlona reflektorem z kolorową tarczą daje ciekawe efekty świetlne. Obracanie się kuli wywołuje powstanie setek punkcików świetlnych, które powoli przesuwają się poprzez sufit, ściany i podłogę, stale zmieniając kolor. Efekt lustrzanej kuli wywołany jest poprzez wiązkę światła z małego reflektora, która trafia na setki małych lusterek przytwierdzonych do kuli. Efekt poruszania się światła mobilizuje dzieci do aktywności wzrokowej. W terapii wykorzystywana jest do rozwijania percepcji wzrokowej.
- Radiomagnetofon z CD + muzyka relaksacyjna - płyty CD z muzyką relaksacyjną (symfonie natury). Intrygujące dźwięki jakie są wydawane nastrajają do medytacji i działają odprężająco. Do wyboru różne rodzaje m.in. ptaki, , morze, las.
- Suchy basen z piłkami - przeznaczony do rehabilitacji i relaksacji. Dostarcza maksimum bodźców dotykowych – rozluźnia mięśnie, stymuluje czucie całego ciała, poszczególnych jego części (po-przez masaż piłeczkami).Usprawnia motorykę małą oraz dużą, kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową. Daje poczucie sprawstwa gdyż najmniejszy ruch powoduje przesuwanie się piłeczek oraz ich szelest a to z kolei zachęca do zabawy. Oprócz tego dostarcza bodźców wzrokowych (kolor) i słuchowych (szum przemieszczających się piłeczek).
- Materac z granulatem - jest miękki i całkowicie matowy. Pod wpływem nacisku ludzkiego ciała kulki wypierają się nawzajem dostosowując się do pozycji użytkownika. Daje niesamowity efekt relaksu i odprężenia.
- Materac - materac składany dwuczęściowy z twardej pianki poliuretanowej pokryty tkaniną powlekaną. Służy do wygodnego ułożenia osób przebywających na zajęciach, wykonywania zadań w niskiej pozycji ciała.
- Poducha - wykorzystywane do wygodnego ułożenia osób przebywających na zajęciach. Dają poczucie komfortu i pełnego relaksu. Doskonale układają się do ciała.
- Kostki comprimo - pozwalają na ćwiczenie dozowania siły nacisku, wrażliwości na głębokość i koncentrację. Poszczególne pary klocków wykonane zostały z pianki o różnej gęstości. Każdy klocek jest starannie obszyty materiałem, który od spodu posiada gumowanie (nie ślizga się na parkiecie). Zadaniem dziecka jest poszukać par klocków wykonanych z tego samego materiału. Ćwiczenie można wykonać zarówno rękoma, jak i stopami. Element samokontroli (różne kolory zamków błyskawicznych) pozwala na samodzielną pracę dziecka i sprawdzenie poprawności zadania.
- Trampolina - absolutnie stabilna trampolina ustawiona na 6 antypoślizgowych nóżkach. Pod nylonowym wytrzymałym pokryciem znajdują się 32 mocne sprężyny zapewniające równomierne rozłożenie nacisku. Brzeg trampoliny zabezpieczony jest wytrzymałym materiałem.
- Zestaw świetlno - dźwiękowy jest urządzeniem składającym się z chodnika świetlnego i tablicy grającej. Przemieszczanie się (skakanie lub chodzenie) po kolorowych, kwadratowych polach powoduje ich podświetlenie oraz wydobywanie się dźwięków z głośników znajdujących się w tablicy. Naciśnięcie na przyciski umieszczone na tablicy pozwala wydobyć dźwięki i podświetlić pola kolorów znajdujące się na niej. Urządzenie to posiada wiele funkcji użytkowych - łączy w sobie możliwość wpływania na zmysły wzroku, słuchu i dotyku.
- Panel dotykowy to tablica składająca się z elementów o różnorodnej fakturze. Przystosowana jest do rozwijania i stymulowania zmysłu dotyku.
- Panel muzyczny to tablica składająca się z różnych instrumentów muzycznych. Przystosowana jest do rozwijania i stymulowania zmysłu słuchu, dotyku i wzroku.
- Tablica lustrzana z wężami UV wykorzystywana jest jako urządzenie uspokajające oraz skupiające uwagę na wyeksponowanych przedmiotach z własnym odbiciem w tle. Lustro wykonane jest z tzw. szkła bezpiecznego - nie tłucze się. Wyposażona jest w lampę UV oraz węże. Przedmioty reagujące na światło UV, widoczne w ciemnościach zapewniają duży kontrast widzialnych bodźców. Poprzez tego typu ćwiczenia można realizować wszystkie etapy rozwoju wzroku: fiksacja- czyli skupianie wzroku; skokowość - zdolność do poruszania wzrokiem za poruszającymi się przedmiotami; rotacja - zdolność do poruszania oczami we wszystkich kierunkach.
- Magiczne akwarium jest imitacją wodnego akwarium. Elementy znajdujące się w magicznym akwarium są widziane trójwymiarowo, sprawiają wrażenie ruchu. Jego celem jest uspokojenie, relaks oraz koncentracja uwagi.
- Magiczna kula – W szklanej kuli z dużą częstotliwością trzaskają pioruny - iskry plazmowe. Urządzenie wytwarza fascynujący efekt wyładowań elektrycznych w zamkniętej szklanej sferze. Zjawisko jest całkowicie bezpieczne i można przez dotykanie szklanej sfery wpływać na odchylenie i kompensację wyładowań. Lampa plazmowa sterowana jest przez jej bezpośrednie dotknięcie. Łączy w sobie możliwość wpływania na zmysły wzroku, słuchu i dotyku.
- Przybory do manipulacji – klocki, wieża, ślimak przestrzenny - rozwijają wyobraźnię przestrzenną i precyzję dziecka, uczą poznawać kolory i kształty.
Informacje dodatkowe dotyczące zajęć w Sali Doświadczania Świata:
Na zajęcia w sali uczeń proszony jest o przyniesienie wygodnego stroju sportowego oraz obuwia zmiennego. Nauczycieli prowadzących zajęcia obowiązuje regulamin pracowni:
- Sala Doświadczania Świata jest miejscem przeznaczonym do zajęć stymulacji polisensorycznej i relaksacji.
- Z Sali korzystać mogą wszyscy wychowankowie ośrodka pod opieką pedagogicznych pracowników OSW.
- Wyposażenie Sali jest dobrem społecznym, nad którym opiekę sprawuje przebywający w niej nauczyciel (odpowiada za jego stan techniczny, utrzymanie czystości).
- Opiekun korzystający z Sali zobowiązany jest do wpisania się do dziennika zajęć.
- Z sali może korzystać maksymalnie 2 wychowanków i 2 opiekunów.
- Uczniowie mogą przebywać w Sali wyłącznie pod opieką nauczyciela.
- Nauczyciel przystępując do zajęć w Sali Doświadczania Świata powinien upewnić się, że sala i znajdujące się w niej wyposażenie nie są uszkodzone.
- Jeżeli sala, stan sprzętów i urządzeń nie spełnia warunków bezpieczeństwa lub są uszkodzone nauczyciel ma obowiązek zgłosić nieprawidłowości dyrektorowi OSW celem ich niezwłocznego usunięcia lub naprawy.
- Wstęp do Sali możliwy jest po zmianie obuwia.
- Do Sali zabrania się wnoszenia pokarmów, napojów, przedmiotów i substancji, które mogą uszkodzić lub zniszczyć wyposażenie.
- Po skończonych zajęciach nauczyciel ma obowiązek:
- Zapisać się w specjalnie przeznaczonym do tego dzienniku zajęć,
- Sprawdzić stan znajdujących się sprzętów i zapisać ewentualne uszkodzenia,
- Upewnić się, że wszystko znajdujące się na swoim miejscu,
- Odłączyć wszystkie urządzenia od prądu,
- Przewietrzyć salę
- Wypożyczanie płyt, książek, instrukcji znajdujących się w Sali należy odnotować w specjalnym zeszycie.
- Znajdujące się w Sali sprzęty i urządzenia należy wykorzystywać zgodnie z ich przeznaczeniem.
ZABRANIA SIĘ:
- Uderzania przedmiotami w lustra, kolumny bulgoczące, lampy,
- Szarpania światłowodów, rur i innych wystających elementów,
- Pozostawiania w Sali ucznia bez opieki.