Co zapewniamy?
Szkoła Podstawowa w Naszym Ośrodku zapewnia uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szczególności:
- Naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem.
- Poznawanie różnorodnych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia.
- Dochodzenie do zrozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści.
- Rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych.
- Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
- Poznanie wiadomości przedmiotowych i rozwijanie zdolności spostrzegania tych wiadomości w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
- Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
- Poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie europejskiej.
Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania różnorodnych umiejętności między innymi:
- Planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności.
- Skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień.
- Efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm.
- Rozwiązywania problemów w twórczy sposób.
- Poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
- Odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków.
- Rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
- Przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym a uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Naszym Ośrodku polega przede wszystkim na integralnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły. Nauczyciele pracują z dziećmi wykorzystując specyficzne formy i metody pracy opisane i praktykowane we współczesnym świecie.
Takie działania w efekcie dały wysoko wykwalifikowaną i ciągle dokształcającą się kadrę, która w swojej pracy opiera się na najnowszych metodach pracy, uzyskując maksymalne efekty pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
Specyfika kształcenia uczniów polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, zintegrowanym, opartym na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata - w całym procesie edukacji.
W stosunku do uczniów, zwłaszcza uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym, przez cały okres kształcenia w szkole podstawowej, a następnie w gimnazjum, działania edukacyjne są ukierunkowane na zaspokajanie specyficznych potrzeb edukacyjnych tych uczniów, odpowiednio do ich możliwości psychofizycznych.
Przy ustalaniu kierunków pracy z uczniem nauczyciele uwzględniają indywidualne tempo rozwoju ucznia.
Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami .
Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne zgodnie z indywidualnym programem edukacyjnym, zachowując korelację treści nauczania i wychowania. Czas zajęć i przerw dostosowują do możliwości i potrzeb uczniów.
O doborze uczniów do oddziałów decydują głównie ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne, w mniejszym stopniu wiek i lata nauki.